Jouw successen zijn er om gevierd te worden!

Je schrijft je in bij de Kamer van Koophandel. Je krijgt een BTW nummer en hoppa je bent directeur van je eigen onderneming. De website is klaar, visitekaartjes gedrukt, de eerste flyer is er om verspreid te worden. Kortom je bent er helemaal klaar voor.

En dan wordt het soms stil (gelukkig niet altijd). Je vrienden en kennissen hadden toch gezegd dat ze zeker klant bij jou zouden worden. Waarom blijven ze? Hebben ze geen geld of nu even geen behoefte aan jouw product of dienstverlening. Of was het een loze kreet om jou vooral dat succesvolle ondernemersgevoel te geven.

Wat is dan dat gevoel? Een gevoel van vrijheid, succes, geluk, doen wat je wilt en in de tijd dat je het wilt? Whatever, nu heb je een rot gevoel want de omzet blijft uit. Geen manager die nog even mee kan denken. Jij zit op je zelf ingerichte zolderkamer je plannen te bedenken. Oh ja promotie daar moet je ook iets mee. Social media dat is toch the magic word of een Google adwords campagne.

Nog even op zoek naar dat whitepaper dat je ergens hebt liggen en hup aan de bak.

Wat je nu zeker hebt is tijd om uit te vogelen hoe dat werk met online marketing. Toch kom je er niet helemaal lekker uit. Wat doe je? Blijf je alleen aanmodderen of ga je in gesprek met andere ondernemers om te achterhalen hoe zij dat doen. De laatste optie is wat mij betreft de beste.

Blijf niet op die zolderkamer zitten. Ga in gesprek met ondernemers die met hetzelfde bijltje gehakt hebben. Ga praten met je potentiële klanten en stel ze vooral vragen. Wat vinden van je dienstverlening? Waar heeft de klant behoefte aan? Voldoet jouw dienstverlening of toch nog niet helemaal. Hopelijk zijn er wat kleine aanpassingen nodig anders is al je werk voor niets geweest. Volgens mij is je werk nooit voor niets geweest. Door dienstverlening te bedenken, te beschrijven, nog meer na denken over wat jij precies wilt, draagt bij aan het proces in de vorming van je bedrijf.

Bij het starten van je bedrijf komt wel wat meer kijken dan het uitvoeren van je vak. Je hebt als ondernemer veel rollen. Andere rollen dan een werknemer. Je bent ook in eens je eigen sales- en promotie afdeling, boekhouder, researcher en developer etc etc. Dit vraagt om een aanpassing in denken en doen. Neem ook de tijd om de transformatie aan te gaan en wees lief voor jezelf en dus niet TE veeleisend in het begin. Stel je doelen vooral haalbaar, zodat je iedere dag een SUCCES kunt vieren. Dat maakt het leven van een ondernemer veel leuker.

Je straalt daarmee ook succes uit en dat is wat andere ondernemers en opdrachtgevers van je zien. En voordat je het weet ben je zover dat andere startende ondernemers je gaan benaderen om met jou te sparren. Nou zeg, hoe leuk is dat! Gewoon doen dus. Ik wens je hiermee heel veel succes en vooral plezier.

Ennuh als je een keer wilt sparren, bel me gerust. Jacqueline Boots, 06-26050412 ja@ondernemenwerkt.nl

 

 

Laat een reactie achter